onsdag 27. juli 2011

Oslo sentrum i sorg

Det er rørende å gå i Oslo sentrum nå og se hvordan byen er preeget av sorgen og sjokket. Etter å ha vært i Akersgata gikk jeg nedover Grensen og til Grubbegata. Der var det også satt opp sperringer selvsagt. Men trådgjerdet var blitt til en blomstervegg.
Og det var tv-team overalt som sendte reportasjer på alle mulige språk. Måten vi håndterer denne krisen på er tydeligvis noe som gjør inntrykk.
På Stortorget var det fullt opp av reportasjebilder fra mange ulike land. Overalt pågikk det filming og kommentering på diverse språk. Det var faktisk så mye av det at jeg syntes det var ubehagelig.  Jeg forstår jo at dette er en stor nyhetssak men all filmingen føltes litt invaderende. Folk var jo følelsesmessig berørt av å være der, og at det da skulle filmes virket støtende.
Jeg har aldri noensinne sett noe liknende som det enorme blomsterhavet som var foran Domkirken. Det var vakkert og rørende. Det var barnetegninger der, hilsener, små bønneskrift, kondolanseskrift.

2 kommentarer:

  1. Dette var sterke betraktninger, Julie. En av mine elever på Bryn omkom på Utøya, så her har tårene rent siden fredag. Jeg visste at hun var der (se Budstikka). Klem Gudrun i nord.

    SvarSlett